loading...
وبسایت رسمی حسن کلهر
تبلیغات
طراحی بهترین های گرافیک




صفحه اصلیسفارش طراحیلیست قیمت هانمونه کارهاارتباط با ما



KALHOR بازدید : 178 پنجشنبه 02 خرداد 1392 نظرات (0)
 
انیمیشن اپیک محصول 2013 استدیوی بلواسکای به کارگردانی کریس وج
 
اپیک (Epic) یک انیمیشن فانتزی ، کمدی ، درام ماجرائی ست که بر اساس کتابی ویژه کودکان از ویلیام جویس (William Joyce)به نام مردان برگی و حشرات خوب و شجاع (The Leaf Men and the Brave Good Bugs)،توسط استدیو بلواسکای ساخته شده و کمپانی فاکس قرن بیستم توزیع کننده آن است .

 
کریس وج (Chris Wedge)که سابق بر این در سال 2005 انیمیشن روباتها( Robots ) و در سال 2002 انیمیشن عصر یخ بندان (Ice Age) را کارگردانی کرده در این انیمیشن هم وظیفه کارگردانی را به عهده داشته است  و ستارگان نام آشنایی چون آماندا سیفرد(Amanda Seyfried) ، کالین فارل (Colin Farrell) ، جاش هاتچرسون (Josh Hutcherson) ، کریستف والتز (Christoph Waltz)، جیسون سودی کیس (Jason Sudeikis) ، استیون تایلر (Steven Tyler)،عزیز انصاری(Aziz Ansari) ،پیتبال (Pitbull) و بیانسه (Beyoncé Knowles) در آن صدا پیشگی کرده اند .

 
http://iraniananimation.com  آماندا سیفرد در انیمیشن اپیک

کریستف والتز در انیمیشن اپیک   http://iraniananimation.com

بیانسه خواننده آمریکایی در انیمیشن اپیک http://iraniananimation.com

کاراکترها :

 آماندا سیفرد صدا پیشه ی نقش مری کاترین ، دختر با هوش 17 ساله پرفوسور بومبا که ناگهان مثل آلیس در سرزمین عجایب کوچک می شود .
کالین فارل صداپیشه نقش ژنرال رونین
جاش هاتچرسون صدا پیشه ناد (Nad) یکی از اعضای تازه کار لشکر مردان برگی
بیانسه صدا پیشه نقش ملکه تارا ، مادر طبیعت که روح جنگل را در اختیار دارد .
عزیز انصاری در نقش Mub که یک حلزون است و شخصیت کمدی دارد .
استیون تایلر : در نقش Nim  که یک کرم است .
پیتبال : صدا پیشه Bufo که یک قورباغه است .
جیسون سودیکیس صدا پیشه پروفسور بومبا ، پدر مری کاترین
کریستف والتز صدا پیشه نقش مندریک رهبر شیطانی گروه بوگانز
 کریس اوداود صدا پیشه نقش Grub یک حلزون نسبتا بی عرضه ، ذاتا مهربان
بلیک اندرسون : در نقش Dagda  پسر مندریک    


خط کلی داستان درباره نبردی عمیق و همیشگی بین نیروهای خیر و شر است .داستان دختری نوجوان که وارد دنیایی اسرارآمیز می شود و باید برای نجات یک دنیای فانتزی تلاش کند . مری کاترین دختر نوجوان 17 ساله ای است که با پدر و سگشان در یک کلبه چوبی جنگلی زندگی می کنند. پدر او پروفسور بامبا مدتهاست که روی گروهی از جنگاوران جنگلی مطالعه می کند . او اغلب اوقات به جنگل می رود و به بررسی نگهبانان جنگل می پردازد ، هر چند دیگران او و تحقیقاتش را جدی نمی گیرند . یک روز که پروفسور از گردش به خانه باز نمی گردد، مری کاترین به دنبال او می رود و با تعدادی برگ روبرو می شود ، با لمس یکی از آنها او ناگهان کوچک و کوچک می شود و با گروهی ملاقات میکند که در واقع پدرش مدتها روی زندگی آنها مطالعه می کرده و به وجود آنها اعتقاد داشته ، آنها همان مردان برگی  leafmen  هستند. مری بهleafmen  ها کمک می کند تا علیه بوگانزها با رهبری سر کرده بد ذات و شریرشان یعنی مندریک Mandrakeمبارزه کنند و البته راهی پیدا کند که به خانه و زندگی خودش باز گردد .

 
http://iraniananimation.com

سال 2006 کریس وج به عنوان کارگردان انیمیشن بلندی که قرار بود بر اساس داستانی از ویلیام جویس ساخته شود ، معرفی شد . کمپانی فاکس سفارش تولید را داده بود و از آنجا که ویلیام جویس قبلا هم به عنوان طراح و تهیه کننده در سال 2005 سابقه کار با کریس وج را از سر انیمیشن روباتها داشت ، در کنار وج حضور یافت . در یک برهه زمانی کریس این فرصت را داشت تا یک خانه جدید برای انیمیشن پیدا کند ، او به سراغ پیکسار رفت که توسط جان لستر رهبری می شد . وج و لستر از کار Tron  با هم آشنا بودند و در کنار هم کار کرده بودند ، زمانی که آنها تلاش می کردند تا حق پخش فیلم را از آن خود کنند ، فاکس نظرش را تغییر داد و به این ترتیب فیلم مجدد به  FOXباز گردانده شد.

به طور رسمی سال 2009 چراغ سبز ساخت، به فیلم شان داده شد ،آن زمان قرار بود که فیلم با عنوان مردان برگیLeafMen) ) عرضه شود اما نهایتا در می 2012 فاکس عنوان جدید فیلم را به همراه لیست اولیه صداپیشگان و قسمتی از داستان اعلام کرد .




 با وجود اینکه تام جی استل Tom J-Astle ) ) و مت امبر Matt Ember)) فیلمنامه را بر اساس کتاب جویس نوشته اند و اکثر کاراکترها هم از متن کتاب اصلی وارد دنیای انیمیشن شده اند اما داستان به طور قابل توجه و معنی داری تغییر کرده است .
وج می گوید : کتابی که جویس نوشته فوق العاده است . یک داستان ظریف ، عجیب و جالب که با مهارت خاصی نگارش شده ما هم می خواستیم یک فیلم اکشن ، ماجراجوئی بزرگ با الهام از آن بسازیم .


درباره گمانه زنی هایی که در رابطه با شباهت فیلم به فیلم هایی چون آواتار یا  Fern Gully  اظهار شده وج می گوید:" از اینکه بخواهم خودم را به فضایی که متعلق به دیگران است ،بچسبانم یا بخواهم مقلد کسی باشم منتفرم ."اما به هر حال نمی توان انکار کرد که اکشن کار چیزی هست در حد جنگ ستارگان و بیننده احساس می کند که در فضایی شبیه به فیلم آواتار قرار گرفته ،با این وجود فیلم کاملا شخصیت و هویت مخصوص به خودش را دارد و خصوصیات شخصی خودش را به بیننده نشان می دهد . با اینکه صحنه هایی از انیمیشن یاد آور ، قسمت هایی از ارباب حلقه ها و گلادیاتور و حتی کمی یاد آور لورل و هاردی است اما هر چه هست مطمئنا عصر یخبندان (کار معروف کارگردان) نیست، یعنی نه تنها هیچ شباهتی به آن ندارد حتی قطعا می توان گفت که بسیار بهتر از آن است . یعنی کارگردان سعی در تکرار خودش نداشته و پیشرفتش محسوس است .


 کریس وج اشاره می کند " بلواسکای از همان 26 سال پیش که شروع به کار کرد ، قصد کرده بود کارهایی را بسازد که تاکنون کسی سراغ آنها نرفته و بعد از آن هم کسی روی آنها کار نکند . شروع به کار بلواسکای انقلابی از لحاظ تکنیکی بر پا کرد . در نحوه داستان گویی و روایت قصه هم منحصر به فرد وارد شد و ادامه داد . برای آنها کاراکتر ها و احساسی که دارند مهمترین چیز است . من هم دوست دارم کسانی که به تماشای فیلمی می نشیند به کاراکترها عشق بورزند . در کنار تصویر کاراکترها ، دنیایی هم که از طریق انیمیشن ترسیم می کنم فوق العاده برایم پر اهمیت است ."

کریس وج توضیح می دهد که این، یک فیلم بسیار شخصی برای  اوست و تا حد امکان سعی شده وفاداری به متن کتاب در آن لحاظ شود .البته ایده اولیه او هم که ساخت فیلمی با مضمون دنیا و حفاظت از آن بوده ،در دنیای این انیمیشن به شکل دیگری نشان داده می شود . دنیای اپیک یک جهان شاداب و مرموز  ،در دل یک جنگل است با یک مسئله همیشگی  نبرد خیر و شر، نیکی و بدی ، زشتی و زیبایی ، بقا و فنا . آدمهای خوب داستان یعنی leafmen  ها با آن جثه های کوچک و ریزشان مثل سوسک روی درخت ها حرکت می کنند، از بلندترین جاها مانند یک تیر می پرند و هیچ آسیبی نمی بینند ،از آن سو شخصیت های منفی یعنی بوگانزها را داریم Boggans) ) آنها موجودات غیر عادی کوچکی هستند که به نظر ابله هستند و هیچ وقت فکر نمی کنید خطرناک و ترسناک باشند ، اما وقتی تعدادشان زیاد می شود حمله می کنند، نابود می کنند و همه جا را غارت می کنند. آنها عامل ویرانی و خرابی اند و  leafmen ها همیشه در حال آماده باش و مشغول دفاعند . مندریک به عنوان مظهری از شر و بدی در مقابل ملکه تارا قرار می گیرد . ملکه تارا به عنوان مظهر خیر و زندگی باید برای بقای حیات جنگل به یک قوزه ( غنچه جوان ) انرژی بدهد تا به وسیله آن زندگی و حیات جنگل تضمین شود، اما او در حین فرار از حمله مندریک آسیب می بیند و قوزه را به مری کاترین می سپارد و حالا مری کاترین که خیلی اتفاقی وارد دنیای کوچک و ناشناخته جنگلی شده ، وظیفه دارد که امنیت قوزه را تامین کند .

 
http://iraniananimation.com


در این سفر طولانی و عجیب غریب ماب ، گراب ، ناد و ژنرال در کنار او هستند ، آنها در طول راه با موجودات غیر عادی عجیب و حتی ترسناک زیادی مواجه می شوند و در نهایت Nim با صدای استیون تایلر را ملاقات می کنند . با کمک او گروه به ظاهر جائی که باید بروند و کاری که با قوزه باید بکنند را پیدا می کنند، اما همان طور که می توان حدس زد پای مندریک به ماجرا باز می شود او قوزه را میدزدد و کار نهایی مری کاترین و گروهش شروع می شود ، آنها تمام توان و مهارتشان را جمع کرده و در مقابل او تمام قد دفاع می کنند و جنگل را از نابودی نجات می دهند .


کریس از گروهش خواسته تا جائی که می توانند در لحظات پایانی اکشن کار را زیاد کنند و طوری کار کنند که نقش مری کاترین کاملا به چشم بیاید . دختری با ورودش به دنیای ناشناخته به یک ناجی تبدیل می شود . از طرفی باید پدرش را پیدا کرده و در اثبات حقانیت تحقیقاتش به او کمک کند پس مری کاترین نقش سازنده و کلیدی ای در داستان دارد .دختر ویلیام جویس ، نویسنده کتاب، مری کاترین نام داشته و در 18 سالگی بر اثر تومور مغزی درگذشته است.

 
http://iraniananimation.com

 مدل ساخت فیلم به کارهای قبلی استدیو سازنده یعنی بلو اسکای شباهت دارد ، یعنی هر چند که این کار حال و هوای خاص و منحصر به فرد خودش را دارد اما مهر بلواسکای هم بر آن خورده و می توان گفت که هم در شکل و شیوه ساخت یک کار بلواسکایی ست هم از لحاظ تکنیکی. هرچند پیشرفت کاملا چشمگیری نسبت به کارهایی قبلی مشاهده می شود . همان طور که از بلواسکای توقع می رفت این بار هم با یک کار بامزه که شوخی های با نمکی دارد روبرو هستیم . کریستف والتز ، برنده جایزه اسکار بهترین هنر پیشه مرد ، با صدا پیشگی عالی خودش از نقاط قوت فیلم محسوب می شود، کریس وج موفق شده به خوبی از استعداد های او در پیشبرد کارش استفاده کند .


 کریس وج علاوه بر کارگردان عصر یخبندان ، صدا پیشه کاراکتر اسکرت هم بوده و به عقیده خودش این شانس را داشته که یکی از ماندگارترین فیلم های بلند – فانتزی یک دهه اخیر را کارگردانی کند . او می گوید "وقتی به پروژه جدیدم فکر می کردم و زمانی که می خواستم استارت کار را بزنم، دوست داشتم مکانی داشته باشم که از هر لحاظ مرا مجذوب خود کند و به نظرم جنگل بهترین انتخاب بود . مکانی که خیلی راحت می توانستم روی آن کار کنم . فیلم من روایتگر یک جنگ و جدال دائمی بین نیروهای خیر و شر در دل جنگل است البته با شیوه و روش مخصوص خودش".


 از لحاظ بصری یک انیمیشن CG بسیار سطح بالا و با کیفیت داریم با صحنه هایی زیبا و جادوئی از جنگل ،طراحی کاراکترها به نظر خیلی شبیه به آخرین کار استدیو دریم ورکز یعنی حماسه نگهبانان (Rise of the Guradians) است. البته شاید یکی از دلایلش ویلیام جویس باشد، چون هر دو کار از روی کتاب های او ساخته شده اند . صحنه های  اکشن کار ،علی الخصوص صحنه های مربوط به پرواز مرغ مگس خوار یا پرواز بر فراز شاخه های درختان ،سرشار از انرژی و هیجان هستند و خیلی خوب کار شده اند.

 
استیون تایلر یکی از داورهای americaIdol


کریس وج از انتخاب استیون تایلر به عنوان صدا پیشه بسیار راضی است و به شوخی در جائی گفته Nim  خود شخصیت تایلر است .من کاری نکردم او در این انیمیشن فقط خودش را بازی کرده .
موسیقی فیلم توسط دنی الفمن Danny Elfman سازنده همیشگی موسیقی فیلم های تیم برتون ساخته شده و تم کار بسیار شبیه به کارهای اکشن کلاسیک در هالیوود است. به عقیده وج هیچ کس جز دنی الفمن قادر نبود چنین موسیقی مناسب و قابل قبولی برای این کار بسازد .


 ترجمه : ایرانیان انیمیشن
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
چک کردن وضعیت مسنجر یاهو
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پشتیبانی
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 43
  • بازدید سال : 141
  • بازدید کلی : 5,884